V17

Nu är du 17 veckor gången (eller gravid i 18:e veckan, om du föredrar att räkna så). Nu ökar du eventuellt snabbt i vikt, även om du inte äter så mycket. Enligt experter styrs din viktökning under graviditeten i huvudsak av dina gener, så var inte hård mot dig själv om du tycker att du går upp för mycket i vikt. Ät hälsosamt, med mycket frukt och grönt och kom ihåg att det är meningen att du ska bli större nu. Din bebis första rörelser brukar mest kännas som små kittlingar, men de blir större och tydligare med tiden. En del bebisar sparkar mycket och ofta, andra är lite mer stillsamma. Och vissa är riktiga nattugglor.

Nu är bebisen ungefär 13 centimeter lång från hjässa till rumpa och väger cirka 150 gram.

fetal development at 17 weeksMed hjälp av ett speciellt stetoskop är det nu möjligt att höra bebisens hjärtslag. Det är både spännande och lugnande att höra det lilla hjärtat galoppera på. Om du är orolig för hur bebisen mår och utvecklas, kan det vara skönt att höra. Och om det börjar kännas som att graviditeten pågår för evigt, kan det vara kul att påminnas om vad som väntar efter 40 långa veckor.

Din växande livmoder påverkar din balans och det kan kännas lite ostadigt. Var lite försiktig och ha gärna stadiga, lågklackade skor

Ökad svettning är vanligt hos mamman, vilket beror på ökad blodmängd. Många kvinnor blir även täppta i näsan. Vidare kan slidan avge en ökad mängd sekret. Behovet av att kissa ofta bör ha gått över vid det här laget.

Huvudet är visserligen stort ännu, men det börjar se mer proportionerligt ut. Ögonen är fortfarande slutna, men de har blivit större och ögonfransar och ögonbryn har blivit längre. Underhudsfett börjar lagras, det hjälper till att hålla värmen samt ger energi. På huvudet växer mer och mer hår. Alla fingrar och tår har nu fått pyttesmå naglar. Det lilla hjärtat pumpar runt ungefär 24liter blod per dygn. Barnet blir medvetet om ljud utifrån och kan reagera på dem. Bröstkorgen hävs och sjunker när det tränar sin andning. Barnet befinner sig nu i den övre delen av livmodern och väger mer än moderkakan. Utifrån sett är barnet mitt emellan blygdbenet och naveln.

Magen växer och livmoderväggen tänjs ut allt mer. Kanske känner du vid den här tiden de första rörelserna från ditt lilla barn? Blir du förkyld kan det vara svårare att bli av med besvären än vad du är van vid.
33
Pernilla

har du känt din bebis ännu?

jag gjorde det första gången i vecka 17. Kändes om små små bubblor i magen :) As häftigt!

Pernilla

Åh va mysigt.

Det är säkert sparkar ;)

Ikväll ska jag inte göra ett piss. Har vart ute och flängt hela dagen så jag ska ta d lugnt framför en film eller nåt. du då?

Rebecka

det är så bra att du skriver om din graviditet :)

Caroline, LINA FRANKღ

tack tjejen :) bara bra med mig. själv då? hur gammal är du? :)

Rebecka

ja det förstår jag :)

jag har också tråkigt. gör inte något speciellt. svarar på kommentarer och så bara.

förresten, hur blev du modell? kram!

Anna

Bara bra med mig, det har varit en helt underbar, varm dag! gör den när du får tid helt enkelt =) !

kram

Rebecka

åh vad roligt :)

det känns som att det är svårt att bli modell.

okej vad ska du äta för ngt gott? :) kram!

Anonym

För att minska bristningar på magen finns en helt underbar produkt som heter babaria, tar bort allt! och motverkar så att dem uppstår! finns på tradera =)

sandra

Jo visst är man lite tröttare än vanligt den man blev gravid, jag ligger på soffan äter lite kvälls snacks nu :) Har du känt av din bebis i magen än? Kram!

Beatrice [foto, mode & vardag]

sv: hoppas det :D

Caroline, LINA FRANKღ

okej :) spännande att bli mamma! Jag är också hemma och myser ikväll, så himla skönt!! :)

iman helin

Ne gud stackaren, men det är de väl värt :)?

puss

Maria - f a s h i o n s t a r s ☆

sånt här är så roligt att läsa om =)



med mig äre fint, med dig?

sweet atti

Det är roligt att läsa dessa inläggen :) Hoppas allt är bra med dig och bebben.

Sammi

Eh, inget särskilt. Hur e det med dig?:)

Gud 13 cm....kära nån. Har vi alla varit så små:O:p



Btw, jag lägger till dig på bloglovin. Gör gärna det du med när du får tid förstås

kram<3

Rebecka

ja okej :)

är huvudet bättre nu? kramis!

Beatrice [foto, mode & vardag]

sv: inget du då? :D

Beatrice [foto, mode & vardag]

sv:_ vad roligt att du ska få ett barn! :d

Rebecka

okej. jag fixar lite hemma & så. vad gör du själv? :) kram!

Rebecka

jaa haha, det är sjukt varmt!!!

b

sv. du kommer iaf bli en perfekt mamma! :D

J A G D E S I G N A R D I N B L O G G

jodå, bara bra här..är du tillsammans med pappan? hur gamal är du ?

Beatrice [foto, mode & vardag]

sv: jodå :)

nej ska snart äta :)

okej (:

J A G D E S I G N A R D I N B L O G G

ååh kul att höra..lycka till iaf..

Rebecka

ja jag vet, det är sjukt varmt.

jag ska träffa min pojkvän ikväll :) vad ska ni göra hemma då? se på tv & så?

Emma-Gill<3

hejsan :D allt bra med dig söt ?<3

FRÖKEN ERIKSSON

SV: Ja tack allt är bra med mig (:

själv?

Nilufer

Hejsan!

Kolla gärna förbi min blogg där jag har interjuvat Skärholmens fältare. =) Går inte att missa!!

Ta hand om dig . www.nulleew.blogg.se

Linda

åh, grattis :D

Nilufer

Joro allt är bra. Hur är det själv?

Kram

Linda

sitter här o latar mg :D

Beatrice [foto, mode & vardag]

sv: det var gott :D

Rebecka

åh, mysigt med bio :) hittat ngn bra film? :)