V30

Nu är du 30 veckor gången (eller gravid i 31:e veckan, om du föredrar att räkna så). Bebisens lungor och matsmältningssystem är nästan färdigutvecklade, vilket innebär att den har stor chans att klara sig bra även om du skulle föda i förtid. Forskare tror att bebisen redan kan se, men ingen vet riktigt hur bra. Det börjar bli trångt inne i livmodern så när bebisen rör på sig märks det tydligt!

Tre fjärdedelar av din graviditet har passerat och din mage är ordentligt rund. Tyngdpunkten i kroppen förskjuts och påfrestningarna på ryggen ökar.

Barnet tar stor plats, inte bara i magen utan även i din vardag. Barnet sparkar mer och kraftigare - gör sig ständigt påmint. Ju närmare du kommer förlossningen desto mer tänker du på ditt barn, tankar om en vardag med barnet, och lusten att förbereda sig ökar.

Många kvinnor kan få dåligt samvete för detta, speciellt om man har ett ansvarsfyllt arbete och inte riktigt kan koncentrera sig.

Har du svullna ben eller åderbråck - vila med fötterna upp så ofta du kan. Prova stödstrumpor de finns att köpa på apotek och där mammakläder säljs.


I vecka 30 är medelkroppslängden 41 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 1600 gr. Huvudets omkrets är 28 cm.

Barnets utveckling Teckning: GP/Lars Grennert

Redan från graviditetsvecka tretton kan man med hjälp av ultraljud se att fostret tränar sina andningsmuskler genom att utföra andningsrörelser. Andningsrörelser pågår sedan i perioder under hela graviditeten. Dessa andningsrörelser stärker lungorna och får dem att mogna. Röker du en cigarett minskar eller upphör andningsrörelserna helt under en period.

Nu omges bebisen av ungefär en liter fostervatten, men det blir mindre när den blir större och det blir trångt. Din expanderande livmoder trycker på diafragman, vilket kan göra att du känner dig andfådd och har svårt att andas ordentligt, men det är en naturlig följd att att det är trångt om utrymmet. Vid ungefär 34 veckor (eller precis innan det är dags att föda, om detta är din andra eller tredje graviditet) kommer bebisens huvud att vändas nedåt i bäckenet inför förlossningen, vilket gör att det blir lättare att andas och äta.

Barnet växer och växer. Nu börjar proportionerna likna ett nyfött barn. Hjärnan växer och veckar ihop sig mer och mer. För förstföderskor fixeras barnet ofta tidigare än för de som fött ett eller flera barn, då barnet kan röra sig ända till slutet. Nu är det trångt därinne, men barnet kan fortfarande slå kullerbyttor och röra sig ganska fritt. Många mammor säger att om barnet rörde sig mycket i magen är det aktivt även utanför.

45
Takai

svar;

hihi, har lagt till dig på bloglovin nu :> <3

hur mår du? <3<3

Piinky the one and only♥

fin blogg du har =) hoppas du får en bra dag , kram

Mollie ♥

svar: åh!

varför va dagen inte bra? :(

Piinky the one and only♥

tack , jadu jag ska nog bara ta de lugnt å vara med pojkvännen självdå?:)

Anonym

Ja det är helt sjukt det kan utvecklas så=)



Tack allt är bara bra=)ska betala räkningar och sen dags för jobb...

Hilea

vet inte om mit namn o adress kom med nyss...

Natalie

Svar: Ja, verkligen! Jag hade en bror en gång, eller han lever fortfarande men vi träffas nästan aldrig. Han är tre år, jag planerade allt under hela graviditeten då mamma inte tog tag i det, kollade vagnar, köpte kläder och bilstol och säng och allt vad det nu var. Sen första året av hans liv uppfostrade jag honom i princip helt själv, lite mer än varannan vecka. Så det känns som att man har förlorat sin son. Därför längtar jag så efter en egen nu. Kanske låter dumt, men så är det!



Usch pluggandet går inte bra alls! Svenskan är klar men jag har kvar engelska och gud vad jag har svårt för det! Kram

Hilea

Ja mat kanske man måste äta med;) vad blir det hos er??

Annika

okej okej uscha :/ jodå det är helt okej:) kram

YongMotherInSweden

SV: Ja det var jätteskoj att äntligen berätta! Vilken vecka var du i när din familj fick veta? Kram

Natalie

Svar: Ja, det är väldigt jobbigt! Nej, jag är 17 i år, och det var för tre år sen.. Så jag var väl 14 då! Kram

Mollie ♥

svar: okej! jobbigt då :(

lunch, jag uptäckte precis att jag är riktigt hungrig!

ska fixa lite mat jag med! ♥

Natalie

Svar: Jag vet, det är sjukt! Det gick ju bra då, men det är ju helt fel! Och nu när jag inte har honom längre så känns det ju hur jobbigt som helst! Kram

Piinky the one and only♥

ajdå du får be någon ge dig massage :)

Natalie

Svar: Tack! Usch då! Och det är ju så kallt ute med! Blåser jättemycket här! Kram

Isabel

Åh, nu närmar det sig verkligen, inte långt kvar till december ju :)



Idag har jag spenderat nästan hela dagen åt att packa upp saker här hos min sambo, hela mitt liv ryms i alla lådor här som står i vägen i princip alla rum :D

fanny

jätte fin blogg:D

EVELINA!

ahdå :P

Piinky the one and only♥

jaa , jag avskyr att ha ont iryggen om de inte finns någon som kan ge massage jag brukar tjata ihjäl min pojkvän så han ska göra de hehe xd

Carro

gjort idag :)?

linnea

tack så jätte mycket :) fin blogg du hade!

Andréa

Sv: Ja det är jättesynd att man inte kan göra så på alla :/

Carro

svar:ah, är det bebisen som spökar lite :)? Jag gör inte så mycket ^^

Carro

svar:jobbigt ! Men du får ju faktist ngt gott ur allt det onda :) Är det bara som jag har inbillat mig eller du ska få en flicka va :)?

A.C

hej:D



tack dtsamma:D

allt väl med dig?:)

O L I V I A

Precis!

tack, vad fin du är :)

kram

Carro

svar:aha, läste din blogg förlängesen, sen kom jag inhär idag&såg detta inlägget, måste ha missat att det stod lillpojken då(A) Undra vem det var som skulle ha en flicka då...

O L I V I A

ingen orsk :)

nej inte direkt själv?

kram <3

Piinky the one and only♥

ah okej ja då är de lite svårare , jag kan tänka mig att de skulle vara skönt att vara ien varm pool :´D

Carro

svar:verkar som om du kommer att få en liten retsticka till pojke ;)

linnea

just nu är jag bara hemma och tar det lugnt, du själv :) ?

O L I V I A

hätligt!

hoppas ryggonten blir bättre snart :)

kram <3

Piinky the one and only♥

hihi okejoke jag kollar bara på idol då de nyss börjat för de är då de är roligt hihi ;)

Isabel

Tack snälla söta :) Ja, det känns helt underbart att vara sambo, nu ska jag bara hitta ett jobb här i

närheten också :)

Vad hittas på hos dig ikväll?

Kram

Anonym

o så gott, för min del skulle det blivit nudlar, men blev frukt... hann ainte laga...

A.C

aww..grattis att du ska bli Mamma:) hehe.^^

va roligt~~ e dt en pojke lr en flicka då?:D

Vanessa

Super söt blogg! (: allt bra ?

Maria - livet i Milano ☆

okej =) jag lyssar på musik

Meeelissa

SNART SÅ...!:) man längtar verkligen,jag följer dig :)

unique

Nu går tiden snabbt ska du se. Inte långt tills du får din lilla ängel i din famn =)

Malin - Hockeyfruga

of cours gumman! Hoppas du haft en bra dag! kram

jenny

jättefin blogg du har! haft en bra dag? :)

SANNASANNASANNA

Hej! :) händer hos dej? ha en bra kväll! :)

KRAM

Ina

Tusen tack gumman!

ElinArmour

Hej.

Är du sugen på en ny design?

Jag gör en design till dig för 20:-

Kolla in! http://elinarmour.blogg.se/bloggdesign