Förbannade Cancer

Det går verkligen en ilande kall känsla genom blodet när jag hör ordet cancer.
Idag skrev expressen om min man som i oktober 2013 somnade in efter att ha kämpat i 2,5år.
Nu riktas stark kritik mot vårdcentral och alla vårdinstanser som inte skött sig.
Men vad hjälper det oss vi har förlorat vår största kärlek någonsin det går inte att ersätta.
Mitt hjärta är långt ifrån helt och tårar rinner varenda dag. Jag torkar tårar från en 4åring som saknar sin pappa.
Dock vänds tårarna till skratt av alla fina minnen. Men det är tufft och tungt.
8år fick vi tillsammans trots det lever en kärlekshistoria vidare trots att hans ögon har slocknat.
 
Innan han gick bort  kämpade vi som tusan målet var överlevnad men med alla misstag inom vården så blev utgången mer tragisk.
Jag tycker det är bedrövligt att man inte ens undersöker en patient som själv förstår att han har cancer.
Att man gång på gång skriver ut  hemorrojdsalvor när t,o,m en patient svimmar och inte kan uträtta behov på toaletten.
 
Det är på många punkter som vården gjort fel och skapat förödande konsekvenser för Mikael.
 
Kommer alltid ha en förbannande känsla över svea vårdcentral i Säffle där kontakten startade.
Att man får en sådan nonchalant läkare. Och inte ens ett trevligt bemötande fick han.
Hoppas den chefs positionerade läkaren mådde dåligt när hon  besökt Mikael på Karlstad sjukhus och han drog upp sin tröja för att visa henne att detta är vad som blivit för att du inte skickat mig vidare, tagit min oro på allvar.
Det är jag som tvingas lämna min familj. Det var han som fick ligga där med slangar & stomier.
Jag önskar hon visste att Mikael precis innan han fick veta att han hade cancer sa sig vara den mest lyckliga i världen. Han hade aldrig tidigare haft det så bra som då.
En så levnads glad människa gav sin tro i dina händer om förhoppning att bli tagen på allvar.
Från en dåvarande tumör i storlek av en ärta till att bli 7cm innan du skickat honom vidare och han kom in för en riktig undersökning. Är du värd att ha kvar din läkarlegitimation?.
 
Jag har vart med under denna resa dagligen. Sonen min som 2månader innan sin 4årsdag täckte över skynket och tog farväl av sin pappa innan likbilen rullade iväg han har vart med dagligen och hjälpt sin pappa... han säger ofta jag gjorde så pappa mådde bättre men ingen kunde ta bort pappas cancer. Och så rätt han har i det första men när han blir äldre kommer han förstå nonchalansen i vården.  Det blev inget mer fredagsmys varken på sjukhuset eller hemma. I alla smärtor var vi hos honom hela tiden.
Vi skickade med Mickes favorit saker i kistan solen som Dennis gjort som Micke haft hängande ovanför sjukhus sängen jämt. Vårat förlovningsfoto som han haft vid byrån vid sängen jämt. Och en rallypokal.
jag får inte längre se och höra hans skratt, även om hans röst finns i mitt huvud.
 
Att jag har mycket dokumenterat i bilder, i video snuttar, på pappers lappar från Micke. Att bara kunna logga in på hans facebook och kunnat läsa meddelanden där han skriver så fint om mig och Dennis gör att man på något vis får det lite lättare att gå vidare. Jag vet ju att Mickes vilja var att vårt liv "måste" gå vidare.
Och visst är det så att det går vidare, men det finns ingen mer jag saknar så mycket som min man.
Periodvis känns det ändå som livet står stilla. Att inget någonsin blir sig likt.
men förevigt kommer det alltid vara jag Mikael och Dennis den kärleken lever vidare och sitter stenhårt i mitt hjärta & på mitt finger. Den kärleken går trots allt inte att beskriva i ord. vi är "ett".
 
Utöver barn som mist sin pappa, finns det en bror som stått Mikael så nära som jag vet att Mikael älskat och älskar så mkt. En mamma som tvingats begrava sin son. Det är ju inte den vägen det ska gå.
Mikael är och var så älskad av så många vänner som arbetskamrater.
 
Läkare som jag har berättat vår historia för här i Stockholm dom skäms över sina såkallade kollegor.
 
Jag hoppas så på en förändring som kan rädda andra människor från att slippa möta denna nonchalans inom vården som sedan blir en livslång sorg.
 
Livet är inte rättvist alls
 
Här kommer 2 publicerade artiklar
 
expressens artikel idag
http://www.expressen.se/gt/mannen-led-av-cancer--fick-hemorrojdsalva/
 
Artikeln i NWT
http://nwt.se/saffle/article1621992.ece
 
Mikaels minnesinsamling lever också vidare.
Den får ni gärna bidra till...
 
 
 
 
 
 
 
 
IVO - Lex maria - Mikael ivarsson - besegra cancer - cancer - cancer fonden - fel diagnos svea vårdcentral - fuck cancer - svea vårdcentral
19
ullie

så fint du skriver vännen . såg ju just kate hudson på 4 tror ja det va hon fick tarmcancer i filmen man blir så himla frustrerad o detta va ändå film liksom . kan inte förstå att de noncalerar. Har ju min migrän huvudv o det känns som de aldrig tar en på allvar så trist Känns så onödigt att någon ska behöva dö för det

ullie

glömde ju skriva mera..
åhh va mysigt den lilla dockan ... :D

ja det är tur hon har det bra där inne. men du måste va rädd om dej oxå <3

ullie

usch ja det är piss har fått kronisk migrän nu skit jobbigt.
Det gör du rätt i gumman måste hoppa i säng me bara göra ett litet inlägg. börjar halv åtta till nio i morg så lååång pass. stor kram natti sov gott

GeddFish

Jag har läst båda artiklarna nu.
Vad rörande fint du skriver, jag blir riktigt tagen. Kan absolut inte fatta att vården nonchalerat din man på detta viset. Salva mot cancer?
En man/make/far fick sluta sina dagar alldeles för tidigt, orättvist ♥
Jag säger också förbannade cancer, min man avled av den.
Stor varm kram till er, Gerd ♥

Kaisa


Tårarna rinner och halsen klumpas. Jag känner till hur nonchalerad man kan bli i sjukvården, min bästa väninna dog för ett år sedan i cancer. Henne gjorde de inte ens ett försök att rädda, hon sökte hjälp i flera år , när det var försent så talade de bara om att hon hade högs tre månader kvar att leva, hon fick leva 6 veckor efter det. Du skriver så bra och jag är helt säker på att sonen överförde det viktigaste av allt nämligen kärlek till sin far med sin blotta närvaro....

Stor kram ♥

Åsa

Kramar om
Jag som följde med större delen av resan kan inte förstå läkarnas misstag nonchalans och brist på empati.
Dennis miste sin pappa och Du Ditt livs stora kärlek allt för tidigt.
Gråter.
Livet är inte rättvist och vissa läkare borde inte få behålla sin läkarlegitimation.
Kram

Beatrice, mamma till Robin och Jennifer

Nää, helt sjukt! Sjukvården alltså, man blir mörkrädd...

Jadå, vi hade besök hela dagen igår. Lite firande av min sambo som fyllt år. Så det var en bra dag :)
Hoppas ni får en mysig söndag!

Stina

Sitter med tårarna rinnandes. Så himla fint och bra skrivet. Vilken kämpe du är. Min pappa dog i cancer och även där valde vårdcentralen gång på gång att ignorera hans magsmärttor och istället ge honom magsårstabletter när han istället hade behövt en ordentlig undersökning. Deras feldiagnos plus all väntan på sjukhuset bidrog stort till hand utgång. Är också så fruktansvärt förbannad på den vård han fick och har tappat all respekt för allt som heter sjukvård. En stor styrkekram till dig och din fantasikt fina son.

Käthes Mode

Fruktansvärt hur allvarligt sjuka människor ignoreras i sjukvården. ;( Kram!!

anna

fy vad jobbigt :( förstår att ni går igenom ett helvete. Jag har också stött på läkare i vården som inte har lyssnat. Det är förjävligt. Jag har inget förtroende för sjukvården längre. Kramar till er

KassandraPalma

usch för cancer!

ullie

ja så in i norden trött så blir en kort sväng här vid.

natti vännen sov så gott kram

Clin

Nu blev man ju mer nyfiken ;) Finns så många fina namn på A.
Så mysigt med simhallen. Inte varit där på år och dar känns det som.
Usch vilken jobbigt inlägg. Mest för dig som skrev det men jag sitter här med piggar på armar och ben! Och vilket jäkla sätt av vårdcentralen!! Blir så arg.
Förstår att dagen varit känsloladdad!! Sänder en massa kramar.
kram

Sarah

Så hemskt :( Va orättvist livet e :(

Maria

så himla tråkigt att vården inte skötte sig! det är verkligen inte okej. förstår er sorg och smärta :(

sv; ja så fort vi har fler torra blöjor på morgonen kommer vi sluta med nattblöjan också. men han känns inte riktigt där än.

fashion

Hoppas att du har haft de bra! :)

Susan

Jag förstår did ledsenhet och däri ilska <3

Kraaam

Emma

beklagar verkligen så mkt för dennis och din förlust!
Man ska kunna lite på vården men tyvärr bevisar dom de ofta nu förtiden att man inte kan det! :(

Madde

Fy vad hemskt! :/ fin text du skrev! Livet är & kommer alltid att vara orättvist. Kämpa på!