Godaste Lussebullarna

Idag har Dennis & jag haft en såkallad pyjamas dag då vi bara myst tillsammans.
Vi startade morgonen med att titta på Saltkråkan och Emil och tända tredje ljuset
Vi har byggt lego tillsammans.
 
Sedan satte vi igång att baka lussebullar och dom blev fantastiskt goda. Dennis älskar att vara med i köket både när det gäller att baka och laga mat.
 
 
 
 
 

Ingredienser
  • 50 g jäst
  • 100 g Arla® Svenskt Smör
  • 5 dl Arla® mjölk
  • 250 g Arla Köket Kesella® kvarg (jag väljer vanilj)
  • 3 pkt saffran à 0,5 g
  • 12 dl strösocker
  • 12 tsk salt
  • ca 15 dl vetemjöl
  • russin
  • 1 ägg

Gör så här:

Smula jästen i en bunke. Smält smöret, tillsätt mjölken och värm till max 37°. Häll det över jästen. Tillsätt kvarg, saffran, socker, salt och nästan allt mjöl. Arbeta degen smidig. Låt jäsa övertäckt ca 30 min.

Ta upp degen på mjölad bänk. Dela den i 35 bitar och baka ut till lussekatter. Lägg på plåtar med bakplåtspapper. Garnera med russin. Låt jäsa ca 20 min. Sätt ugnen på 225°.

Pensla med uppvispat ägg. Grädda i mitten av ugnen 5-8 min. Låt svalna på galler.

baka lussebullar - lussebullar - lussebullar med kesella - lussekatter
10
Geddfish

Det där såg ju bara för smarrigt ut!
Här finns ingen som äter lussebullar längre. Men, tänk vad billigt det blir att baka själv!
Mina barn bakar emellertid och tycker det är jättekul, billigt och gott!
Kram, Gerd

anna

Vad härligt att ha en sådan skön dag hemma. Kram

Dejan JUL

Det ser helt ljuvligt ut måste jag ändå erkänna!

åsa

Oj så duktiga Ni är, det ser gott ut :) kram

MATILDA

så mumsigt :D

Emmy Lam

De ser jäättegoa ut, vad mysigt!

sv;
Hihi jaaa, alltid så himla trevligt. Det har jag tack! Hoppas att du också har en fin kväll. Kram! :D

Susan

Lussebullar är den godaste bullen som finns och så rolig att baka. Jag längtar efter jullovet, då ska jag ha många pyamasdagar :-)

Kraaam

MADDISENJ.SE

Mums och vad fina de blev! Jag har en lussebullsdeg på jäsning just nu faktiskt :)

Just nu kan du tävla om en egendesignad almanacka till ett värde upp emot 325:- i min blogg. Vinnaren utses i morgon så in och tävla vettja!! Du hittar tävlingsinlägget här; http://maddisenj.se/2014/december/tavling-vinn-en-egendesignad-almanacka.html

Amanda Jona [SPONTAN]

Såg riktigt härligt ut :)

coffeeandcupcake.blogg.se

Så gott med lussekatter :)