Sponsrad video - Hushållssysslor för hela familjen

Har ni tänkt på hur ofta ni kanske säger åt era barn att hjälpa till hemma.
Kanske med städning mat och dom svarar - men jag visste ju inte att jag skulle göra det.
 
Ett enkelt kommunikationsverktyg i en upptagen familj är griffeltavlan! Här visar Jon hur han använder griffeltavlan hemma för att involvera barnen i hushållet.
 
 
 
Smart?
Ja varför inte. Logiskt och bra ... och inga som kan smita undan.
I en familj där barnen kan läsa eller i en tonårs familj kan ju detta vara rentav perfekt och även väldigt praktiskt då alla vet vad dom ska göra.
Barn kan vara glömska . men med detta verktyg blir det svårt att glömma eller säga jag visste inte vad jag skulle göra.
Man får helt enkelt följa familjens bestämda regler för vem som ska göra vad
 
I vår familj är det nog jag som sköter dom flesta hushållssysslor hemma.
Dennis plockar undan sin tallrik efter maten, han städar sitt rum varje kväll , han dukar gärna , hjälper till med lillasyster och bär gärna kassar med mat.
Han är faktist väldigt snäll och hjälpsam och städar gärna i huset och hjälper till vid storstädningen om han får.
Man är tacksam som får så mycket hjälp av en som bara är fem år.
 
Att barnen får vara med och planera vad som ska göras eller se var dom kan få känna sig lite behövda tror jag är bra.
I en familj får man hjälpas åt. (sträng jag låter) nej jag begär egentligen bara att min lill kille har koll på sitt rum och att han dukar av efter maten.
Men det är så naturligt för honom...   Hoppas ju såklart att det kommer fortsätta vara så även när han blir äldre.
 
Hjälper era barn till hemma? eller får ni tjata?
Tycker ni barn ska få hjälpa till hemma? och vilka sysslor tycker ni då är lämpliga?
 
Jag tycker konceptet i en stor familj är bra. alla är delaktiga . Och det blir lättare ju fler familjemedlemmar man är.
Barn hjälper ju ofta till bara dom vet vad dom ska göra och hur.
Skulle absolut kunna använda mig av en tavla så man inte själv glömmer och så att alla kan inkluderas i vad som behövs göras i hushållet.
 
Sponsrat inlägg
 
 
 
 
 
1
ullie

här ä barnen duktiga o hjälper till för allas bästa att det gör det oxå fniss nä skämt o sido men de är de bra på faktikst

ha en fin fredag kramiz på dej